Sign up with your email address to be the first to know about new products, VIP offers, blog features & more.

De sieraden van toen en nu

2018 is het jaar waarin Schaap en Citroen Juweliers 130 jaar bestaat. Al meer dan een eeuw aan geschiedenis van sieraden ligt achter ons en dat is zo bijzonder, dat we er graag eens op terugblikken.

 

 

De geschiedenis van Schaap en Citroen Juweliers gaat zelfs verder terug dan 130 jaar. Het is namelijk 1827 wanneer Barend Roelof Citroen zich in Amsterdam laat inschrijven als ‘meester in kleine goudwerken’. Het is de start van een familiebedrijf. Later, in 1888, wordt elders in het land de rest van de basis gelegd van het juweliershuis zoals we dit vandaag de dag kennen. In dat jaar opent marskramer en sieradenhandelaar Mozes Schaap zijn eerste winkel in Utrecht. Ook dit bedrijf groeit en gaat in de jaren die volgen over van vader op zoon.

Die beginperiode, eind negentiende eeuw, is het Victoriaanse tijdperk. In die tijd zijn de koningshuizen en adel bepalend voor wat er gedragen wordt en omdat de Engelse koningin Victoria in rouw verkeert na het overlijden van haar man, wordt er veel zwart gedragen. Sieraden worden in die tijd veelal vervaardigd met git, onyx en donkere parels en ook witte parels zijn populair. Dat deze stijl vandaag de dag nog steeds actueel is blijkt uit Pomellato’s Victoria collectie, welke is geïnspireerd op dit tijdperk en waarin we veel zwart zien. Maar ook in de eigen Schaap en Citroen collectie zijn parels – en dan met name de grijze Tahiti parels – nog altijd sterk vertegenwoordigd.

Na het Victoriaanse tijdperk, rond de eeuwwisseling, raakt art nouveau in zwang. In deze stijl zien we veel kleur, bloemen en emaille. Dat laatste materiaal is vandaag de dag nog steeds gewild en zien we onder andere terug in de Pailette collectie van Chantecler en de Capri sieraden van Pomellato. Ook wordt in deze tijd veelal gebruik gemaakt van robijn, blauwe saffier en groene smaragd – in colliers, oorhangers, armbanden en ringen, maar ook in broches. Sieraden zijn veelal groots; men laat het graag zien. Vanaf de jaren twintig volgt een periode van art deco. Dit is een strakkere, meer geometrische stijl waarin nog steeds veel ruimte is voor kleurstenen. Er wordt veelal gewerkt met witgoud en platina en daarnaast worden diamanten gebruikt in alliance en solitair ringen. Die strakkere stijl is anno nu nog steeds zichtbaar is, onder andere in de Schaap en Citroen Diamonds collectie.

Tot deze periode zijn sieraden over het algemeen erg flamboyant. Vanaf de jaren veertig is er een keerpunt. In de oorlog en ook in de jaren van schaarste daarna, worden sieraden wat minder uitbundig gedragen als voorheen.

In de jaren zestig komen de sieradenmerken op, zoals Chopard en Cartier. Colliers, oorhangers, armbanden, ringen en ook broches worden in series gemaakt en high quality sieraden worden op deze wijze bereikbaarder voor een breder publiek. Er wordt in deze tijd, naast de gebruikelijke edelstenen, veelal gewerkt met bloedkoraal en granaat. Daarnaast is de roosgeslepen diamant erg populair, welke wordt gezet op een stukje zilverfolie, op een geelgouden ring of armband. Dit wordt nu nog steeds gedragen als vintage sieraden. In de broches wordt naast diamanten ook met kleuredelstenen gewerkt en deze worden veelal vervaardigd in de vorm van een bloemenmand of vogel. In de jaren zeventig zetten deze trends door. In het volgende decennium raakt ook de closed forever armband, een gouden schakelarmband die wordt gegeven als teken van liefde, erg in opkomst.

Begin jaren zeventig worden er sieraden van de Hofontwerper van de Koningin van Engeland, Andrew Grima, toegevoegd aan de collectie. Ook worden de creaties van het vermaarde Juweliershuis Gilbert Albert, vervaardigd met meteorieten en Zuidzeeparels, opgenomen in het aanbod. Daarnaast worden steeds meer merken toegevoegd die we vandaag de dag nog steeds kennen, als Chopard en Cartier.

In de laatste decennia is er veel veranderd in het sieradenlandschap. Het aanbod is in variëteit sterk gestegen, omdat inspiratie vandaag de dag over de hele wereld op te doen is. Er is nu minder sprake van trends dan voorheen. We zien veel kleinere armbandjes, mooie oorringen en langere colliers. De focus ligt daarbij tegenwoordig meer dan ooit op draagcomfort. Natuurlijk zijn er ook trends die terugkeren. Zo zien we nu weer veel parels, zoals in de tijd van Coco Chanel, een eeuw geleden. Maar niet alleen heeft deze ontwerpster ons de liefde voor parels bijgebracht, die we vandaag de dag terugvinden aan verschillende colliers en op diverse manieren kunnen dragen, ook heeft zij veel betekent voor mode in het algemeen. In een tijd waarin dames veelal korsetten en kleding met weinig bewegingsvrijheid dragen, zorgt Gabrielle Chanel voor een ware revolutie met haar praktische en op mannenkleding geïnspireerde ontwerpen.

Anno nu zijn sieraden een vorm van casual luxury en worden enkele opvallende, grotere stukken veelal gecombineerd met kleinere items. Daarnaast is het materiaalgebruik anders.

Sinds eind jaren negentig is het roségoud in opkomst en daarnaast gebruiken we naast de welbekende smaragd, robijn en saffier ook andere kleurstenen als turquoise, bloedkoraal, topaas, citrine, amethist en rozenkwarts. Dit zien we bijvoorbeeld terug in de Nudo-ring van Pomellato. Nieuwere materialen als leer, zijde en hout worden eveneens veel gebruikt.

Daarnaast blijven vrouwen de klassieke diamant alliance en solitair ringen immer waarderen en ook de gladde armband is onverminderd populair. Maar bovenal is er anno nu voor ieder wat wils te verkrijgen.

No Comments Yet.

What do you think?

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

%d bloggers liken dit: