Sign up with your email address to be the first to know about new products, VIP offers, blog features & more.

De favorieten van Miluska van ‘t Lam, hoofdredacteur Residence

De juwelen van het Milanese juwelenhuis Pomellato spreken voor zich, bijna zoals de theatrale handgebaren van de Italianen. Hoofdredacteur Miluska van ’t Lam bezocht het hoofdkwartier in Milaan en deed hiervan verslag in Residence 9. Ze selecteert de meest iconische juwelen uit de geschiedenis van het merk, en vooruit, een paar van haar favorieten.

De Italiaanse stad van de mode en het design, Milaan, moet Pino Rabolini, geboren in een goudsmedenfamilie, hebben beïnvloed bij het visualiseren van zijn droom. Het was 1967 toen de Italiaan zijn spreekwoordelijke stoute schoenen aantrok en Pomellato koos als symbolische naam voor zijn modieuze ambities. Een pomellato is een gevlekt paard dat er meteen tussen uitspringt als je hem ziet draven tussen andere bruine, goudkleurige en zwarte edele viervoeters. Rabolini wilde juwelen ontwerpen die niet puur als statussymbool dienen, zoals de meeste vrouwen ze tot dan toe gebruiken, maar als een accessoire dat vrouwen net als kleding regelmatig wisselen, afhankelijk van de gelegenheid. Prêt-à-porter juwelen dus, geïnspireerd op de Milanese catwalk.

Experimenteren
De ideeën beginnen in het kleinschalige laboratorium van Pomellato. Hier experimenteren zo’n vijftien ambachtsmannen en -vrouwen elke dag met materialen, vormen, kleuren en slijptechnieken. Castaldo: ‘De ene keer start een idee in het hoofd, de andere keer vormt het ruwe materiaal het beginpunt. We laten ons inspireren door andere werelden, zoals architectuur, kunst en geschiedenis, maar altijd met een modieuze benadering. Soms hebben we een heel duidelijk beeld voor ogen en stuiten we onderweg naar die eindbestemming op zulke interessante verrassingen, dat we een andere weg inslaan. Het is echt een ontdekkingsreis, waarin het draait om de relatie tussen het materiaal, de vorm en hoe we de stenen slijpen. We willen iets creëren wat van blijvende schoonheid is; tijdloos. Juwelen die je ontspannen kunt dragen, allesbehalve posh.’

Peter Lindberg
‘Ook in de campagnes schuwt het juwelenhuis niet voor de pioniersroute. Bekende fotografen als Gian Paolo Barbieri, Helmut Newton, Javier Valhonrat, P.Horst en Mert & Marcus schoten in de jaren tachtig en negentig campagnebeelden met sterke persoonlijkheden als actrices Catherine Deneuve, Isabella Rossellini, Sophia Loren en Salma Hayek. Dit jaar was het niemand minder dan modefotograaf Peter Lindbergh die de Pomellato-campagne schoot en het gedroomde vrouwbeeld van het juwelenhuis vereeuwigde. Deze keer selecteerde Pomellato geen actrices of modellen, maar relatief onbekende vrouwen van verschillende leeftijden en met verschillende professies en ambities. Lindbergh wilde ze fotograferen ‘als zichzelf’.’

Miluska’s favourites

Nudo
‘De iconische ring waarmee Pomellato naam maakte en inspireerde om meerdere ringen in verschillende kleuren te combineren aan een vinger.’


Tango Bracelet
’Elegant en sterk en te combineren bij elke outfit. De edities met de diamanten zijn beeldschoon om te dragen naar een speciale gelegenheid.’


Arabesque ring 
‘Ze doet bijna denken aan een architectonisch ontwerp en past bij de gedachte achter het Milanese juwelenhuis, zoals Sabina Belli, sinds 2015 CEO, vertelde: “Pomellato gaat over de schoonheid om jezelf te zijn, in een wereld die vaak vrouwenonvriendelijk is en manipulatief is. Schoonheid komt vanzelf als je jezelf mag uitdrukken zoals je wil. Dat geeft een gevoel van vrijheid, onafhankelijkheid en kracht.”’


M’ama non m’ama ringen
‘De androgene actrice Tilda Swinton droeg de M’ama non m’ama ringen in 2011 voor de campagne die fotograaf Javier Valhonrat schoot. M’ama non m’ama betekent: love me, love me not. Het is een collectie van negen verschillende gouden ringen –Pomellato produceert zijn eigen goud-, elk met een andere betekenis en andere kleur edelsteen. De beelden van Swinton betekende opnieuw een visuele en commerciële doorbraak voor het juwelenhuis en Tilda Swintons m’ama non m’ama werd een van de meest gezochte zinnen op internet.’


Capri
‘Deze gekleurde ringen vind ik goed bij de jongere generatie dragers passen.’

Tussen de Nederlandse juwelier Schaap en Citroen en Pomellato was het liefde op het eerste gezicht. Beiden dragen ambacht hoog in het vaandel. Schaap en Citroen is daarom een van de belangrijkste verkooppunten van de Milanese juwelen in Nederland. pomellato.com via schaapcitroen.nl.

Bron: Residence

%d bloggers liken dit: